آیا تزریق نوبت سوم واکسن کرونا برای همه ضروری است؟ / کدام واکسن برای نوبت سوم مناسب تر است؟


به گزارش رکنا، واکسیناسیون کرونا که بر اساس سند ملی واکسیناسیون در ایران از بهمن ماه سال 1394 آغاز شد، طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرز 100 میلیون دوز گذشته است.

بر اساس آمار رسمی، 56 میلیون و 653 هزار و 947 نفر نوبت اول، 44 میلیون و 726 هزار و 47 نفر نوبت دوم و 765 هزار و 235 نفر نوبت سوم واکسن کرونا و تعداد کل واکسن های تزریق شده در کشور دریافت کرده اند. به 102 میلیون و 145 هزار و 229 دوز رسید.

بر اساس این آمار بیش از 80 درصد از هموطنانمان در کشور واکسینه کرونا شده اند و واکسیناسیون 65 درصد از جمعیت هدف به پایان رسیده است. اما اولویت و ضرورت دریافت نوبت سوم (تقویت‌دهنده) این واکسن برای گروه‌های مختلف جمعیتی فارغ از سن، جنس و بیماری زمینه‌ای چه خواهد بود؟

سومین دوز (تقویت کننده) واکسن کرونا که به عنوان “دوز تقویت کننده” نیز شناخته می شود، برای حفظ و افزایش پاسخ ایمنی بدن به بیماری تجویز می شود.

بر اساس تصمیم کمیته ملی فنی واکسیناسیون، 19 دوز از این دوز بر اساس اولویت دریافت دوز اول و دوم تزریق می شود.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره می گوید: هموطنان بر اساس اولویت دریافت دوز اول و دوم واکسن کرونا، نوبت سوم (تقویت کننده) را نیز دریافت خواهند کرد. اکنون تزریق این دوز (یادآوری) در دانشگاه های علوم پزشکی کشور آغاز شده و برند واکسن در نوبت اول و دوم با توجه به نوع واکسن تزریقی مشخص می شود.

به گفته محسن زهرایی، مراکز بهداشتی درمانی بیماران عروق کرونر، آزمایشگاه‌ها و مراکز 16 ساعته با مراجعه کنندگان مشکوک به این بیماری و سپس کلیه پرسنل نظام سلامت تقویت می‌شوند.

وی گفت: مکاتبات نوبت سوم (یادآوری) هم اکنون به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال شده و واکسن در اختیار این مراکز قرار گرفته است. نوع واکسن با توجه به مدل های دوز اول و دوم تزریق خواهد شد.

همچنین یک دکترای فیزیولوژی پزشکی و یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص گفت: برند نوبت سوم واکسن کرونا طبق دو نوبت قبلی مشخص می شود. به عنوان مثال، اگر از دو دوز واکسن سینوفارم یا برکات استفاده می کنید، می توانید برای نوبت سوم از واکسن آسترازنکا، فایزر، مدرنا یا جانسون اند جانسون استفاده کنید (یادآوری).

محمدرضا رئوفی با بیان اینکه واکسن های معادل اثربخشی را افزایش می دهند، افزود: در صورت استفاده از دو دوز واکسن آسترازنکا، فایزر یا اسپوتنیک، نباید از واکسن های ضد ویروسی غیرفعال (غیر فعال) از جمله برکات یا سینوفارم در دوز یادآور استفاده کرد. “

وی تصریح کرد: میزان آنتی بادی ها در بدن پس از مدتی کاهش می یابد، بنابراین دوز سوم تقریباً برای تمام گروه های جمعیتی و بیماران زمینه ای به عنوان یادآوری برای افزایش سطح ایمنی در بدن توصیه می شود.

دوز مشابه واکسن کرونا باید 6 ماه پس از دوز دوم تزریق شود

این دکترای فیزیولوژی پزشکی یادآور شد: دوز سوم (یادآوری) تقریباً 6 ماه پس از تزریق نوبت دوم استفاده می شود، اما پس از دریافت این دوز، رعایت پروتکل های بهداشتی در مورد بیماری عروق کرونر و تزریق هر سه دوز ضروری است. قطعا از واکسن عروق کرونر پیشگیری می شود. شما مریض نخواهید شد.

رئوفی ادامه داد: این ویروس به طور مداوم در حال جهش است و ممکن است برخی از سویه ها با وجود واکسینه شدن از سیستم ایمنی خارج شوند. همچنین، همه جهش‌های ویروس کرونا قابل تشخیص نیستند و پیش‌بینی می‌شود که برخی جهش‌ها در برخی کشورها گزارش نشود. بنابراین رعایت نکات بهداشتی عروق کرونر پس از واکسیناسیون باید ادامه یابد.

به گفته وی، در ایران ضرورت تزریق نوبت سوم و اولویت دریافت بر اساس نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود و طبق منابع رسمی، در صورت تزریق در اولویت قرار خواهد گرفت. به کادر بهداشت و درمان کشور داده می شود.

مهرداد روانشاد دکترای ویروس شناسی پزشکی نیز درباره ضرورت دریافت و نحوه تعیین نوع نوبت سوم اظهار داشت: بر اساس مشاهدات پزشکی مشخص شد که پس از تزریق نوبت دوم واکسن کرونا، ایمنی کامل ایجاد نمی شود. بنابراین، برای افزایش اثربخشی واکسن، از یک دوز سوم که به عنوان “یادآوری” شناخته می شود، استفاده می شود.

وی تاکید کرد: مطالعات علمی در این زمینه محدود است و نیازمند تکمیل تحقیقات پزشکی است اما بررسی های اولیه در این زمینه نشان می دهد که می توان از انواع واکسن ها استفاده کرد.

روانشاد خاطرنشان کرد: این دوز لزوماً نباید با دو نوبت قبلی یکی باشد. به عنوان مثال در صورت تزریق دو دوز واکسن سینوفارم یا برکات می توان از برند آسترازنکا (با تکنولوژی ساخت متفاوت از برکات و سینوفارم) برای دوز تقویت کننده استفاده کرد.

وی گفت: ویروس کرونا به صورت یک عفونت طبیعی وارد بدن می شود و تزریق واکسن ایمنی مادام العمر ایجاد نمی کند. مصونیت نسبت به ویروس به تدریج در طول زمان از بین می رود و کشورها احتمالاً در سال های آینده از واکسیناسیون مجدد سود خواهند برد.

او می گوید: «برای استفاده از برخی واکسن ها مانند Astrazenka و Sputnik-V که بر اساس یک ناقل ویروسی (زیست شناسی مولکولی یا ناقلی برای واسطه کردن قطعات DNA خارجی در ژنوم سلول میزبان) هستند، بدن باید واکنش نشان دهد و بنابراین باید واکنش نشان دهد. گفت. او گفت ممکن است در سال های آینده به طور منظم از آنها استفاده نشود.

وی افزود: اما تعدادی از واکسن‌ها مانند سینوفارم یا برکات که توسط ویروس از بین می‌روند یا پروتئین‌های نوترکیب (مانند آنهایی که مؤسسه رازی کوپارس ساخته است) را می‌توان به طور مرتب در سال‌های آینده تجدید کرد.

وی با اشاره به بیماران زمینه‌ای افزود: این دوز نیز با توجه به سن و بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین توصیه می‌شود پس از نوبت دوم واکسن کرونا، وضعیت ایمنی بدن بررسی شود و در صورت عدم ایمنی، سوم دوز تزریق می شود.” بودن.

به گفته وی، نوبت سوم واکسن کرونا برای افزایش ایمنی بدن تزریق می‌شود، اما این دوز نیز به طور قطعی از ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب پیشگیری نمی‌کند، بنابراین لازم است پس از نوبت سوم، پروتکل‌های بهداشتی در برابر کرونا رعایت شود.

منبع: ایرنا