مراقب باشید مناطق آزاد به مرکزی برای واردات بی رویه کالا تبدیل نشود


به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیس امروز (یکشنبه) در اولین جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی وی در دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه مناطق آزاد باید به قطب صادرات، رونق تولید و ارتباطات مالی تبدیل شوند، گفت: معمولا در آمارهای مربوط به صادرات از مناطق آزاد، حوزه انرژی نیز محاسبه می شد، در حالی که صادرات انرژی، ربطی به این مناطق ندارد، بنابراین گزارش پایین بودن آمار صادرات غیرنفتی از این مناطق بسیار تأسف بار و نگران کننده است و لازم است تحولی جدی در این حوزه ایجاد شود.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت ها و امکانات گسترده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، آمار بسیار پایینی را اعلام کرد صادرات غیر نفتی وی این مناطق را تاسف بار و نگران کننده خواند و گفت: باید تحول جدی در مناطق آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی ایجاد شود و این مناطق به اهداف اصلی تشکیل خود بازگردند.

رئیسی گفت: مناطق آزاد ظرفیت و فرصت مناسبی برای رشد تولید، افزایش صادرات و اشتغال زایی دارند و می توان از همسایگی این مناطق با کشورهای همسایه برای صادرات استفاده کرد.

مناطق آزاد نباید مرکز واردات بی رویه کالا باشد

رئیس جمهور با تاکید بر افزایش سهم مناطق آزاد در صادرات گفت: سهم صادرات باید از 2 درصد به حداقل 4 درصد برسد و در این راستا مناطق آزاد نقش مهمی دارند.

رئیسی با بیان اینکه برخی مناطق آزاد از تولید و صادرات فاصله گرفته و عمدتاً به مراکز واردات بی رویه تبدیل شده اند، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد نباید مرکز واردات بی رویه کالا به ویژه کالاهایی مشابه کالاهای تولید شده در کشور باشند.

وی افزود: برخی از مناطق آزاد در کنار دریا هستند و می توانند نقش مهمی در رونق اقتصاد دریایی داشته باشند. همانطور که برخی از کشورهای اروپایی نسبت به کشور ما ارتباط بسیار کمتری با دریا دارند اما 50 درصد تولید ناخالص داخلی آنها از طریق دریا انجام می شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: دستیابی به موقعیت اقتصادی موثر نیازمند جهش است و در این راستا توجه به اقتصاد دیجیتال، ارتباطات فرامرزی و رونق صنعت و اقتصاد گردشگری بسیار موثر است.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم در دوره جدید با استفاده از همه تجربیات گذشته، اقدامات مختلفی در مناطق آزاد انجام شود و این مناطق به پشتوانه جدی کشور کارآفرین و تولید در کشور تبدیل شود و شاهد جهشی جدی باشیم. به سوی اهداف مهم اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، تولید». و افزایش صادرات غیرنفتی.

رئیسی در پایان از دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی خواست راه های برون رفت از موانع تسریع توسعه مناطق آزاد را شناسایی و راهکارهای لازم را در این زمینه اتخاذ و اجرا کنند.

در این جلسه سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی گزارشی از آخرین وضعیت و عملکرد اقتصادی مناطق آزاد ارائه کرد و پیشنهادات و راهکارهایی برای رونق صادرات و تولید در این مناطق بررسی شد. و تصمیم گرفت.